محرم و نامحرم

جاوا وب

این سایت را حمایت می کنم

فروشگاه آنلاین

برنامه نویسی VB

جاوا وب

 
 


راه حسین، کوتاهترین راه رسیدن به بهشت است.

محرم و نامحرم

 

 

4- سه مسئله مهم در آخر اين رساله بيان کرديم که بطور مفصل به توضيح و شرح آن پرداخته شد که مربوط به بحث محرم و نامحرم است.

5- اين رساله در اصل به صورت 3 بخش بود که ابتدا به اين مقدار بسنده شد و اگر ان شاءالله فرصت شد به آن ها هم مي پردازيم که شامل 2 رساله فقهي در باب:

1- الغناء في شرع الاسلام است .

2- بحث حول الاستسقام (مشروعيه الاستخاره)

6- رواياتي که در باب اهميت اين موضوع وجود دارد که از حق نگذريم بنده را وادار به نوشتن اين رساله نمود از جمله ي آن ها :

1- قال النبي (صلي الله عليه و آله) : النظر سهم مسموم من سهام ابليس فمن ترکها خوفاً من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوته في قلبه

( بحارالانوار ج104 ص38 ح 34)

پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمودند : نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي مسموم شيطان است ، هرکس از ترس خدا آن را ترک کند خداوند ايماني به او مي دهد که شيريني اش را در قلبش مي يابد .

2- قال النبي (صلي الله عليه و آله) : من صافح امراه تحرم عليه فقد باء بسخط من الله و من التزم امراه حراما قرن في سلسه من نار مع الشيطان فيقذ فان في النار (بحار ج104ص32ح4 )

پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمودند : هر کس با زن نامحرمي مصافحه يعني دست بدهد با او به غضب خداوند رجوع کرده و کسي که با زن نامحرمي ملازم شود يعني با او ارتباطي بنا کند در سلسله از آتش با شيطان مقرون و نزديک مي شود ، پس هر دو در آتش انداخته مي شوند . و بسياري از روايات که بسيار جالب بوده و اهميت اين موضوع را براي ما بيان مي کند که ما به بيان آدرس آن اکتفا ميکنيم: (بحارج104ص37ح28)-(بحارج104ص38ح36)-(بحارج104ص38ح37)-(بحارج104ص38ح26)

 

والسلام علي من اتبع الهدي

سعيدرضا رضانلو

ربيع الثاني 1433

 

راه هاي محرميت :

اول از راه نسب

زنان به مردان از 3 راه محرم مي شوند دوم : از راه سبب

سوم : از راه رضاع

محارم نسبي :

اما کساني که از راه نسب به انسان محرم مي باشند . شامل موارد زير است :

1- پدر و مادر و هرچه بالا روند مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ

2- اولاد و هر چه پايين روند مثل نوه و نتيجه و نبيره

3- خواهر و برادر و هرچه پايين روند مثل خواهرزاده و برادرزاده

4- عمو و عمه و هرچه بالا روند مثل عمو و عمه پدر و مادر

5- دايي و خاله و هرچه بالا روند مثل دايي پدر يا مادر

محارم رضاعي :

کساني که از راه رضاع ( شيرخوردن) به انسان محرم مي شوند همانهايي هستند که از راه نسب محرم هستند :

1- پدر و مادر 2- خواهر و برادر 3- عمو و عمه 4- دايي و خاله رضاعي 5- مادرزن رضاعي 6- دختر زن رضاعي 7- زن پدر رضاعي 8- زن پسر رضاعي

 

 

محارم سببي :

کساني که از راه سبب که آن سبب ازدواج است به انسان محرم مي شوند شامل افراد زير است :

1- مادرزن و هرچه بالا رود مانند مادر مادرزن

2- دختر زن و هرچه پايين رود مانند دختر دختر زن

3- زن پدر ( نامادري ) و هر چه بالا رود مانند زن اجداد

4- زن پسر ( عروس ) و هرچه پايين رود مانند زن نوه و نتيجه

نکته : حال که بحث ازدواج و همان محارم سببي آمد لازم است بگويم کساني هم هستند که به انسان محرم نيستند ولي ازدواج با آنها حرام است مانند دختر زني که انسان ( نعوذ بالله ) با او زنا کرده و خواهر و مادر و دختر پسري که ( نعوذ بالله ) انسان با او لواط کرده اگر چه لواط دهنده و لواط کننده بالغ نباشند . ولي اگر گمان کند يا شک کند دخول واقع شده يا نه ، بر او حرام نمي شود .

اهم مسائل محارم نسبي و سببي و رضاعي ( طبق آيات و روايات ) :

مسئله اول : پدر و مادر و هرچه بالا رود مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ که به انسان محرمند .

مسئله دوم : اولاد و هرچه پايين روند مانند نوه و نتيجه که به انسان محرمند .

مسئله سوم : خواهر و برادر به هم محرمند و همچنين اولاد برادر به خواهر و اولاد خواهر به برادر محرمند .

مسئله چهارم : خواهر و برادري که به هم محرمند سه قسمند :

1- خواهر و برادر پدري و مادري که پدر و مادرشان يکي باشد .

2- خواهر و برادر پدري که فقط پدرشان يکي باشد .

3- خواهر و برادر مادري که فقط مادرشان يکي باشد .

مسئله 5 : اگر مردي از همسر خود اولاد پسر و دختر دارد و همسر جديدي مي گيرد که او هم از شوهر قبلي خود پسر و دختر دارد اين دختر و پسرهاي همسر اول به دختر و پسر هاي همسر دوم محرم نيستند ، چون نه پدرشان يکي است و نه مادرشان . اما اگر همسر دوم از اين شوهر جديد اولاددار شود ، اولاد او به اولاد قبلي شوهرش محرمند زيرا پدرشان يکي است .

مسئله 6 : عمو و عمه به انسان محرمند چه عمو و عمه خود انسان باشند چه عمو و عمه مادر انسان باشند .

مسئله 7 : عمو و عمه که به انسان محرمند سه قسمند :

1- عمو و عمه پدر و مادري که پدر و مادرشان با پدر و مادر پدر انسان يکي است .

2- عمو و عمه پدري که فقط پدرشان با پدر پدر انسان يکي است .

3- عمو وعمه مادري که فقط مادرشان با مادر پدر انسان يکي است .

مسئله 8 : عمو و عمه برادر و خواهر مادري انسان به انسان محرم نيستند زيرا عمو و عمه آنها ، عمو و عمه انسان نيستند يعني برادر و خواهر پدر انسان نيستند .

توضيح : زني که دو شوهر کرده و از هر کدام اولاد دارد ، عمو و عمه اولاد شوهر دوم يکي نيستند پس عمو و عمه اولاد شوهر اول به اولاد شوهر دوم و بالعکس محرم نيستند .

مسئله 9 : دايي و خاله به انسان محرمند . چه دايي و خاله خود انسان باشند و چه دايي و خاله پدر انسان و چه دايي و خالي مادر انسان .

مسئله 10 : دايي و خاله اي که به انسان محرمند سه قسمند :

1- دايي و خاله پدر و مادري که پدر و مادرشان با پدر و مادر مادر انسان يکي است .

2- دايي و خاله پدري که فقط پدرشان با پدر مادر انسان يکي است .

3- دايي و خاله مادري که فقط مادرشان با مادر مادر انسان يکي است .

مسئله 11 : دايي و خاله برادر و خواهر پدري انسان به انسان محرم نيستند زيرا دايي و خاله انسان نيستند . يعني برادر و خواهر مادر انسان نيستند .

توضيح :

مردي که دو زن گرفته و از هر کدام اولاد دارد ، دايي و خاله اولاد زن اول با دايي و خاله اولاد زن دوم يکي نيستند پس دايي و خاله اولاد زن اول به اولاد زن دوم و بالعکس محرم نيستند .

مسئله 12 : مسئله هايي که در مورد پدر و مادر ، اولاد ، خواهر و برادر ، عمه و عمو ، دايي و خاله گفته شد هم نسبي را شامل مي شود و هم رضاعي را . يعني همان طور که مادر و خواهر و عمه و خاله نسبي به انسان محرم هستند مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله رضاعي هم به انسان محرم هستند و همان طور که پدر و مادر و برادر و عمو و دايي نسبي به انسان محرم هستند ، پدر و پسر و برادر و عمو و دايي رضاعي هم به انسان محرمند .

مسئله 13 : براي تحقق محرميت رضاعي شرايطي لازم است :

1- بچه شير زن زنده را بخورد پس اگر از پستان زني که مرده است شير بخورد فايده ندارد .

2- شير آن زن از حرام نباشد . پس اگر شير بچه اي را که از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند بچه در اثر آن شير با کسي محرم نمي شود .

3- بچه شير را از پستان بمکد . پس اگر شير را در گلوي او بريزند فايده ندارد

4- شير خالص بوده و با چيز ديگر مخلوط نباشد .

5- شير از يک شوهر باشد . پس اگر زن شير دهنده اي را طلاق دهند بعد شوهر ديگري کند و از آن آبستن شود و تا موقع زايمان شيري که از شوهر اول داشته باقي باشد مثلاً 8 بار پيش از زاييدن از شير شوهر اول و 7 بار بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچه اي بدهد آن بچه با کسي محرم نمي شود .

6- بچه در اثر بيماري شير را قي نکند . بنابر احتياط واجب کساني که به واسطه شير خوردن با آن بچه محرم مي شوند بايد با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او نمايند


7- مقدار شير خوردن :

الف) بچه شير را در 15 مرتبه يا يک شبانه روز بطور سير بخورد .

ب) يا مقداري به او شير بدهند که بگويند استخوانش از آن شير محکم شده و گوشت در بدن او روييده است .

ج) اگر 10 مرتبه به او شير بدهند و هيچ فاصله اي نباشد (کودک شير فرد ديگر يا طعام نخورده باشد) احتياط مستحب آن است کساني که بواسطه شير خوردن با او محرم مي شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند .

8- 2 سال بچه تمام نشده باشد .

الف) اگر بعد از تمام شدن 2 سال او را شير دهند با کسي محرم نمي شود . بلکه اگر مثلاً پيش از تمام شدن 2 سال 14 مرتبه و بعد از آن يک مرتبه شير بخورد با کسي محرم نمي شود .

ب) چنانچه از وقت زايمان زن شيرده بيشتر از 2 سال گذشته باشد و شير او باقي باشد و او بچه اي را شير دهد آن بچه به کسي که گفته شد محرم مي شود .

مسئله 14 : اگر زن شير شوهر خود بچه اي را شير دهد بعد شوهر ديگري اختيار کند و شير آن شوهر هم بچه اي ديگر را شير دهد :

الف) آن دو بچه به يکديگر محرم نمي شوند

ب) بهتر است آن دو بچه با هم ازدواج نکنند و نگاه محرمانه نيز به يکديگر ننمايند .

مسئله 15 : اگر زن از يک شوهر چندين بچه را شير دهد همه آنان با يکديگر و با شوهر و با زني که آنان را شير داده محرم مي شوند .

مسئله 16 : اگر کسي چند زن داشته باشد و هر کدام آنها با شرايطي که گفتيم بچه اي را شير دهند همه آن بچه ها به يکديگر و به آن مرد و به همه ي آن زنها محرم مي شوند .

مسئله 17 : اگر کسي دو زن شيرده داشته باشد و يکي از آنان بچه اي را 8 دفعه و ديگري 7 دفعه شير بدهد ، آن بچه به کسي محرم نمي شود .

مسئله 18 : انسان نمي تواند بدون اذن زن خود با زنهايي که به واسطه شير خوردن خواهرزاده يا برادرزاده زن او شده اند ، ازدواج کند .

مسئله 19 : زني که برادر انسان را شير داده با انسان محرم نمي شود ، اگر چه احتياط مستحب است که با او ازدواج نکند .

مسئله 20 : انسان نمي تواند با دو خواهر اگر چه رضاعي باشند يعني به واسطه شير خوردن خواهر شده اند ، ازدواج کند .

مسئله 21 : اگر مردي دو زن را عقد کند و بعد بفهمد خواهر بوده اند ، دو حالت دارد :

الف) يا عقد آنان در يک وقت بوده که هر دو باطل است .

ب) يا در يک وقت نبوده که در اينصورت اولي صحيح و دومي باطل است . که دليلش را بيان کرديم .

مسئله 22 : اگر زن اين افراد را شير بدهد به شوهرش حرام نمي شود ، هرچند بهتر است احتياط کند :

1- برادر و خواهر خود را .

2- عمو و دايي و خاله و عمه خود را .

3- اولاد دايي و اولاد عموي خود را .

4- برادرزاده خود را

5- برادر شوهر يا خواهر شوهر خود را .

6- خواهر زاده خود را يا خواهرزاده شوهر را.

7- عمو و عمه و دايي و خاله ي شوهرش را .

8- نوه زن ديگر شوهر خود را .

مسئله 23 : اگر کسي دختر عمه يا دختر خاله انسان را شير دهد :

الف) با انسان محرم نمي شود

ب) احتياط مستحب آن است که از ازدواج با او خودداري نمايد .

مسئله 24 : مردي که دو زن دارد اگر يکي از آن دو زن ، فرزند عموي زن ديگر را شير دهد زني که فرزند عموي او شير خورده به شوهر خود حرام نمي شود .

 

 

 

مسئله 25 : اگر زني شير دهد پسر يا دختري را ( با شرايطي که بيان کرديم ) آن زن مادر رضاعي و شوهرش پدر رضاعي آن طفل و اولادش خواهر و برادر رضاعي آن طفل و خواهر و برادر آن زن ، خاله و دايي رضاعي آن طفل و خواهر و برادر شوهر آن زن ، عمه و عموي رضاعي آن طفل مي شوند و همه به او محرم اند و حاصل کلام اينکه هر کسي که به انسان از راه نسبي محرم است از راه رضاعي هم محرم مي شود مثلاً پدر و مادر رضاعي مانند پدر و مادر نسبي و خواهر و برادر رضاعي مثل خواهر و برادر نسبي و همين طور سايرين .

مسئله 26 : گاهي شير دادن سبب مي شود که زن و شوهري به يکديگر محرم و حرام ابد شوند و چاره اي ندارد جز اينکه از يکديگر جدا شوند گرچه صاحب اولاد و عروس و داماد باشند . مثلاً اگر کسي دختر کوچک شيرخواري را به اذن پدرش براي خود عقد کند ، اين طفل تا در عقد اوست زن او مي باشد . حال اگر در اين مدت زن بزرگ او به اين زن کوچک شير دهد ( با شرايطي که بيان کرديم ) هر دو زن به شوهر حرام ابد مي شوند زيرا زن بزرگ مادر رضاعي شده و مادرزن بر انسان محرم و حرام ابد است و زن کوچک او دختر زن و ربيبه شده و ربيبه به انسان محرم و حرام است .

مسئله 27 : و مورد ديگري که شير دادن موجب حرام ابدي شدن زن و شوهر به يکديگر مي شود آنست که زني بچه اي شيرخوار داماد خود را ( چه آنچه از دختر خودش باشد يا از زن ديگر دامادش باشد ) و يا بچه شيرخوار داماد شوهرش را ( اگر چه داماد خودش نباشد ) شير کامل دهد در اينصورت دخترش به دامادش يا داماد شوهرش حرام ابد مي شود . زيرا در روايات وارد شده : لا ينکح ابوالمرتضع في اولاد صاحب اللبن و لا في اولادالمرضعه يعني پدر بچه شيرخوار نبايد ازدواج کند با اولاد زن شير دهنده و نه با اولاد مردي که صاحب شير زن شيردهنده است و در مسئله اي که بيان شد زن داماد يا از اولاد صاحب شير است و يا از اولاد زن شير دهنده و يا از اولاد هر دو پس ازدواجشان باطل مي شود .

مسئله 28 : اگر مردي بخواهد دختر غير را که بزرگ مي کند به او محرم شود مي تواند او را به زن برادرش يا خواهرش بدهد تا اورا شير دهد ( با شرايطي که بيان کرديم ) تا عموي رضاعي يا دايي رضاعي آن دختر شود و به او محرم گردد و همين طور اگر زني بخواهد پسر غير را که بزرگ مي کند به او محرم باشد مي تواند او را به زن برادر يا خواهر خود بدهد تا او را شير دهد ( با شرايطي که بيان کرديم ) تا عمه رضاعي يا خاله رضاعي آن پسر شود و به او محرم گردد .

نکته : درست است که در مسئله رضاعيت محرميت حاصل شده و مثلاً يک پسر و دختر غير به انسان محرم مي شوند ، اما بايد دانست که :

1- از يکديگر ارث نمي برند .

2- حقوق خويشاوندي که انسان با خويشاوندان خود دارد براي آنان نيست .

3- ولي مستحب است يکديگر را احترام کنند .

اما ديگر مسائل

مسئله 29 : دختر عمو و دختر عمه و دختر دايي و دخترخاله انسان به انسان محرم نيستند و همين طور پسر عمو و پسر عمه و پسر خاله انسان به انسان محرم نيستند .

مسئله 30 : زن عمو اگر خاله انسان باشد به انسان محرم است و زن دايي اگر عمه انسان باشد به انسان محرم مي باشد وگرنه زن عمو و زن دايي و همين طور شوهر عمه و شوهر خاله به انسان محرم نيستند .

مسئله 31 : زن عمو و زن دايي اگر مادر انسان باشند (يعني انسان با دختر عمو يا دختر دايي خود ازدواج کند ) به انسان محرمند .

مسئله 32 : زن پدر خود انسان و زن پدر پدر انسان و زن پدر و مادر انسان به انسان محرمند و ازدواج با آنها تا آخر عمر حرام است . اما زن پدر زن انسان محرم نيست و حکم مادرزن را ندارد .

مسئله 33 : عروس خود انسان يعني همسر پسر انسان و عروس پسر انسان يعني همسر نوه انسان و عروس دختر انسان يعني همسر نوه دختري انسان به انسان محرمند اما عروس زن انسان يعني همسر پسر زن انسان به انسان محرم نيست .

مسئله 34 : از مسئله قبل حکم عکس آن هم معلوم مي شود يعني پدر پدر شوهر انسان به انسان محرم است و همچنين پدر مادر شوهر انسان به انسان محرم است .

مسئله 35 : داماد خود انسان يعني شوهر خود انسان و داماد پسر انسان يعني شوهر دختر پسر انسان و داماد دختر انسان يعني شوهر دختر دختر انسان به انسان محرمند اما داماد شوهر انسان يعني شوهر دختر شوهر انسان به انسان محرم نيست .

مسئله 36 : مادرزن انسان به انسان محرم است چه مادر نسبي زن باشد چه مادر رضاعي او و همچنين است مادر مادرزن و هر چه بالا برود .

مسئله 37 : اولاد شوهر انسان و نوه هاي پسري و دختري او به انسان محرم هستند .

مسئله 38 : اولاد زن انسان [ در صورتي که به او دخول کرده باشد] و نوه هاي پسري و دختري او به انسان محرمند چه اين اولاد از شوهر قبل باشد و چه از شوهر بعد اما قبل از اينکه به او دخول کرده باشد ، اولادش به او محرم نيستند .

مسئله 39 : خواهرزن انسان به انسان محرم نيست اما در عين حال نمي تواند با او ازدواج کند مگر اينکه زن انسان فوت کند يا طلاق بگيرد در اينصورت پس از تمام شدن عده او ، مي تواند با خواهرش ازدواج کند .

مسئله 40 : برادرزاده زن انسان و خواهرزاده او که زن انسان عمه يا خاله او مي شود به انسان محرم نيست اما بايد دانست که ازدواج با اين دو بدون اجازه زن انسان يعني عمه و خاله او جايز نيست .

مسئله 41 : مادر پدرزن انسان به انسان محرم است زيرا انسان داماد پسر او مي شود و داماد پسر مانند داماد دختر و داماد خود انسان به انسان محرم است .

مسئله 42 : همان طور که عروس خود انسان به انسان محرم است عروس پسر و دختر و نوه هاي پسري و دختري همه به انسان محرمند بله ، عروس زن انسان به انسان محرم نيست يعني اگر زني از شوهر ديگر پسري دارد و آن پسر عروسي مي کند زنش به شوهر مادرش محرم نيست .

 

مسئله 43 : يکي از زن هايي که به مرد محرم است ، ربيبه يعني دختر زن انسان که از شوهر ديگر باشد ، چه از شوهر قبل باشد و چه از شوهر بعد ، يعني اگر زن انسان طلاق بگيرد و شوهر جديد اختيار کند و از او دختر دار شود آن دختر هم ربيبه شوهر قبل حساب مي شود و به او محرم است و همچنين پسر زن انسان دختر دار شود آن دختر هم ربيبه انسان حساب مي شود و محرم است البته محرميت ربيبه مشروط بر اينست که انسان به مادر او دخول کرده باشد و قبل از دخول ربيبه محرم نيست .

مسئله 44
*((لطفا نظر بدهید ممنون))*

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: حجاب، ،
:: برچسب‌ها: محرم و نامحرم, نامحرم, محرمیت, محرم, نامحرم, شهادت, حجاب, حجاب وعفاف, عفاف, حجاب زیباست, حجاب فرهنگی, ,
نويسنده : محمدرضادلاویز
تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392